این مقاله نکاتی را در مورد روش مطالعه‌ی صحیح به نقل از دانشمندان معتبر بررسی می‌کند.


۱.  به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمی‏توان از خواص مادرزادی دانست. برای قرائت، بدون شک پرورش خاصی لازم است.

 

2. بهترین روش کتابخوانی در مجموع روشی است که خواننده در این کار بتواند زیبایی‏های چیزی را که می‏خواند دریابد و به هنگام لزوم معایب آن‏ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست‏حاصل می‏گردد.

 3. در معانی کلماتی که برای نخستین بار به آن‏ها بر می‏خورید دقت کنید. بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانی را برای ما کشف می‏کند. همان زمان بهترین وقت‏برای رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.

۴. امیل فاگه، نویسنده فرانسوی، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم. استقامت لجاجت نیست‏بلکه نوعی بردباری است که ذوق ما را می‏پرورد و درک ما را عمیق می‏کند.

۵. مون تنی، دانشمند شهیر فرانسوی، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانی نظرهایی بسیار بدیع و زیبا دارد. یکی از این عقاید آن است که برای وصول به عمق معنای یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمی داشته باشیم. یک اثر پربها ما را مدت‏ها سعادتمند می‏سازد. نمی‏توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختی برسیم; هر چند در این یک‏بار دقت فوق العاده به کار بریم.

۶. همچنین وی معتقد است، اگر بخواهیم از کتابی که خوانده‏ایم نظر صائبی پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم. کتب خوب باب گفت‏وگوهای پرثمر را به روی ما می‏گشایند. این همان چیزی است که ما آن را مباحثه می‏نامیم.

 7. در کتاب «500 نکته درباره مطالعه‏» آمده است که یکی از روش‏های خوب مطالعه استفاده از یادداشت‏برداری است. فقط توجه کنید که به جای یادداشت، رونویسی نکنید! طرح‏های گوناگون بریزید. نکات مهم یادداشت را برجسته‏تر بنویسید. اگر مطلبی را درک نمی‏کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید.

 8.  در کتاب «روش‏های تسریع در خواندن و درک‏» پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتدای مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید. سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالی کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتدای هر عنوان را مطالعه کنید; زیرا مهم‏ترین مطالب معمولا در همین خطوط اولیه هستند. در نهایت‏سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید.

 9. از همان زمان مطالعه، برای به کار بستن آنچه می‏آموزید برنامه‏ریزی کنید. به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است‏

 10. بیکن جمله زیبایی در این باره دارد: «برخی کتب را باید چشید، بعضی دیگر را باید بلعید و قلیلی را هم باید جوید و هضم کرد!

مشاوره نحصیلی رایگان,کنکور,استاد احمدی٬ استاد حسین احمدی٬انتشارات گیلنا٬کنکور٬ کنکور آسان است٬ کنکور اسان٬ کنکور اسان است٬ کنکور برتر٬ کنکور نیوز٬ کنکورآسان,درس خواندن آسان است


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی