در این مقاله بخوانید:
کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟
۱- افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۳
۲- الکترونیکی شدن کنکور سراسری ۱۴۰۳ (مهم‌ترین تغییرات این آزمون)
۳- برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال ۱۴۰۳
۴- اعتبار داشتن نتیجه برای دو سال
۵- حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۲
۶- حذف زیر گروه های آزمایشی از کنکور سراسری
۷- تعیین شروط پذیرش توسط دانشگاه ها
نحوه ممیزی سوالات در کنکور ۱۴۰۳
آیا با تغییراتی که در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعمال می شود، هزینه ثبت نام در این آزمون افزایش پیدا می کند؟
برنامه ریزی برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ با مشاوران انتشارات گیلنا

از سال ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سنجش و پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، ورود داشته و ضوابط و مقرراتی را نیز در این زمینه تصویب کرده است؛ اما بر اساس تصمیماتی که در جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است، هدف کاهش اثر آزمون سراسری و توجه بیشتر به سوابق تحصیلی دانش آموزان می باشد.

سال هاست زمزمه حذف کنکور سراسری به گوش می رسد؛ اما این موضوع به یکباره امکان پذیر نیست؛ ولی در راستای حذف تدریجی کنکور سراسری شاهد تغییرات بسیاری در کنکور ۱۴۰۲ و همینطور ۱۴۰۳ خواهیم بود.

هدف از این تغییرات گسترده در برگزاری کنکور سراسری، این است که سرنوشت دانش آموزان فقط بر اساس یک آزمون تعیین نشود و سال ها زحمات آنها نیز در نظر گرفته شود.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور ۱۴۰۳ اولین کنکور هوشمند خواهد بود که در آن خبری از سوالات عمومی نیست و متقاضیان فقط باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند. همینطور کنکور سراسری دو بار در سال برگزار می شود و تاثیر سوابق تحصیلی در آن نیز تا ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

برای اطلاع از سیر تا پیاز تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳، تا انتهای این مقاله از انتشارات گیلنا همراه ما باشید.

کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

بر اساس تصمیماتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ اتخاذ کرده است، نحوه برگزاری و طراحی سوالات و همینطور سنجش داوطلبان از طریق کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد که در ادامه پیرامون هریک توضیحاتی را آورده‌ایم.

۱- افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، تاثیر سوابق تحصیلی و معدل شرکت کنندگان در کنکور سراسری تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند و به صورت مثبت و مستقیم در نتیجه این آزمون اعمال می شود.

بر اساس گفته های شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمرات سه سال آخر متوسطه دوم به عنوان سوابق تحصیلی دانش آموزان در نتیجه کنکور سراسری تاثیر می گذارد.

اما بر اساس آخرین اخباری که از سوی سایت سنجش دریافت کرده ایم، تاثیر معدل در کنکور سراسری برای این آزمون تغییری نخواهد داشت و مطابق سال های گذشته سوابق تحصیلی سال دوازدهم به میزان ۴۰ درصد مثبت و قطعی در نتیجه این آزمون تاثیر گذار است.

در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ تاثیر سوابق تحصیلی یعنی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان تا ۵۰ درصد قطعی و مثبت اعمال می شود و این میزان در کنکور سراسری ۱۴۰۴ به بعد تا ۶۰ درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

۲- الکترونیکی شدن کنکور سراسری ۱۴۰۳ (مهم‌ترین تغییرات این آزمون)

در کنکور ۱۴۰۳، هیچ کاغذی میان داوطلبان و سازمان سنجش آموزش کشور تبادل نخواهد شد؛ به عبارتی برای هر داوطلب یک مانیتور و یک صفحه هوشمند طراحی می شود. ضمنا اینکه سعی می شود از ظرفیت گوشی های تلفن همراه متصل به اینترنت نیز برای برگزاری این آزمون استفاده گردد.

در واقع این تغییر گسترده به این دلیل است که مسئولان سنجش و آموزش کشور معتقد هستند که هر چه میزان هوشمندی در یک آزمون بیشتر باشد، در نهایت آزمونی با امنیت و استاندارد بیشتری نیز برگزار می گردد. ضمنا اینکه داوطلبان نیز راحت تر می توانند به سوالات پاسخ دهند.

اجرا شدن کنکور سراسری ۱۴۰۲ بدون کاغذ نیازمند همکاری سازمان سنجش با شرکت های دانش بنیان است تا یک مرکز نوآوری و هوشمند سازی ایجاد کنند و زمینه برگزار کنکور هوشمند فراهم گردد.

در این صورت دانش آموزان قادر خواهند بود که در پشت دستگاه هایی قرار بگیرند و آزمون بدهند و در نهایت نیز بلافاصله نتیجه را دریافت کنند.

 

3- برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال ۱۴۰۳

بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری دو کنکور رسمی در طول سال خواهیم بود؛ ضمنا اینکه ممکن است به صورت ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار نیز این آزمون به صورت آزمایشی برگزار شود تا داوطلبان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند.

از مزیت های برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای چند بار در سال این است که داوطلبان می توانند وابسته به اختیار خود، در هر چند آزمون آزمایشی و رسمی که در سال برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره واقعی خود اعلام کنند.

برگزاری چند کنکور سراسری در طول سال به داوطلبان کمک می کند تا ضمن آشنا شدن با شیوه طراحی سوالات، استرس کمتری نیز داشته باشد و اگر با یکبار شرکت در این آزمون موفق به کسب نتیجه قبولی نشدند، در آزمون بعدی که نهایتا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنند.

۴- اعتبار داشتن نتیجه برای دو سال

وقتی داوطلبان در یک یا چند آزمونی که در طول سال ۱۴۰۳ برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند، می توانند تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده نمایند.

بنابراین یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور اعمال خواهد شد و در کنکور ۱۴۰۳ نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتبار داشتن نتیجه آزمون برای دو سال است.

 

5- حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۲

شاید بتوانیم بگوییم مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۳، حذف دفترچه سوالات عمومی است.

البته نباید حذف دروس عمومی از کنکور سراسری را بر پایه بی اهمیت بودن این دروس بگذاریم؛ بلکه با حذف سوالات دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳، سنجش آنها بر اساس سوابق تحصیلی شرکت کنندگان خواهد بود.

۶- حذف زیر گروه های آزمایشی از کنکور سراسری

یکی از تغییراتی که در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و سپس کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد، حذف زیرگروه های آزمایشی در کنکور سراسری است.

اگر توجه داشته باشید هر کدام از زیرگروه های آزمایشی کنکور سراسری دارای چندین زیرگروه هستند، که ضرایب دروس تخصصی در آنها با یکدیگر متفاوت است.

با حذف زیرگروه ها، ضرایب دروس اختصاصی برای تمامی رشته ها یکسان خواهد بود و تاثیر یکسانی در رتبه داوطلب و قبولی او در رشته های مختلف خواهند داشت.

۷- تعیین شروط پذیرش توسط دانشگاه ها

از دیگر تغییراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نحوه پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری برای کنکور ۱۴۰۲ به بعد در نظر گرفته است، دادن اختیار به دانشگاه ها برای تعیین شروط پذیرش می باشد.

در واقع با این تغییر دانشگاه ها مجاز هستند که برای پذیرش دانشجو در رشته های دانشگاهی، شرایط خاصی را همچون حد نصاب نمرات یا رتبه تعریف کنند و فقط داوطلبانی که از حد نصاب برخوردار باشند را جذب کنند.

بنابراین متقاضیان پس از شرکت در کنکور سراسری، باید در انتخاب دانشگاه نیز دقت داشته باشند.

 

نحوه ممیزی سوالات در کنکور ۱۴۰۳

از کنکور سراسری ۱۴۰۳ نحوه ممیزی کردن سوالات با فرآیند جدیدی صورت می گیرد؛ به طوری که سازمان سنجش آموزش کشور پرتالی را طراحی می کند تا معلمان و اساتید مجرب بتوانند از طریق آن سوالات خود را به صورت الکترونیکی وارد کنند.

پس از وارد کردن سوالات به پرتال در نظر گرفته شده، این سوالات توسط هیات ممیزی سوالات پایش می شوند و در صورتی که استاندارد باشند، به بانک سوالات اضافه می شوند.

نحوه انتخاب سوالات آزمون از سوی دانش آموزان نیز به صورت هوشمند خواهد بود و حتی برخی از سوالات می تواند به جای چهار گزینه ای بودن، به صورت چند گزینه ای نیز طراحی شود.

در صورتی که سوالی از سوی دانش آموز انتخاب شده و به آن پاسخ داده شود، برای دیگر دانش آموزان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

آیا با تغییراتی که در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعمال می شود، هزینه ثبت نام در این آزمون افزایش پیدا می کند؟

بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، برای هوشمند سازی و برگزاری الکترونیک و بدون کاغذ کنکور سراسری ۱۴۰۳، بودجه های مناسبی در نظر گرفته شده است.

در این راستا هزینه ثبت نام در آزمون های سراسری گران تر نمی شود و در همین محدوده باقی می ماند.

 

برنامه ریزی برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ با مشاوران انتشارات گیلنا

همانطور که در این مقاله از انتشارت گیلنا مطالعه کردید، کنکور سراسری در سال های آتی به خصوص از سال ۱۴۰۳ دستخوش تغییرات گسترده ای خواهد شد؛ بی شک موفق شدن در این آزمون نیازمند برنامه ریزی و همینطور مطالعه منظم و هدفمند است.

در این زمینه می توانید از تخصص، تجربه و مهارت کارشناسان انتشارات گیلنا کمک بگیرید و یک برنامه ریزی منسجم را برای خود داشته باشید. شما عزیزان می توانید از سراسر کشور با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید و مشاوره تخصصی تحصیلی، مشاوره برنامه ریزی کنکور سراسری، مشاوره ثبت نام کنکور و… دریافت کنید.
تلفن تماس : ۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰                ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

 

سوالات متداول

سوال علامتآیا کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد؟

بله؛ یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۳ برگزاری آن به صورت هوشمند و بدون کاغذ می باشد.

سوال علامتبا حذف دفترچه سوالات عمومی از کنکور ۱۴۰۳، سنجش آن بر چه اساسی انجام می شود؟

با حذف دفترچه سوالات دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳، سنجش آن بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان خواهد بود.

سوال علامتمزیت برگزاری کنکور سراسری دو بار در سال چیست؟

با برگزاری کنکور سراسری برای دو بار در سال، ضمن اینکه از استرس داوطلبان کمتر می شود می توانند با یکبار شرکت در این آزمون با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند و با آمادگی بیشتری در آزمون بعدی شرکت کنند.

 


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی