مهم ترین نکته برای تبدیل شدن به یک دانش آموز موثر این است که ما بیاموزیم چگونه مطالعه دقیق تر و با هوش تری داشته باشیم. این نکته باعث پیشرفت روز به روز شما در تحصیلاتتان می شود. اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان موفق، موفقیت خود را با استفاده از عادت های مطالعه موثر بدست می آوردند. در این مقاله به بررسی ۱۰ عادت مطالعه موثر دانش آموزان موفق می پردازیم. دلسرد نشوید، دست نکشید و فقط تلاش کنید که هر یک از ۱۰ عادت مطالعه موثر را خوب انجام دهید. آن زمان است که پیشرفت خود را می بینید. نمره های شما افزایش پیدا می کند، دانش شما بیشتر می شود و از همه مهم تر توانایی شما در جذب و یادگیری اطلاعات ارتقا می یابد.

مطالعه موثر

مطالعه موثر

عادت اول
تمام مطالب را در یک جلسه خلاصه نکنید

تا حالا شده است هنگام مطالعه در شب متوجه شوید که به زور چشمانتان را باز نگه داشته اید؟ اگر این موقعیت را تجربه کرده اید، وقت تغییر است. یک دانش آموز موفق به طور معمول کار خود را در مدت زمان های کوتاه تر و جلسات بیشتر انجام می دهد و به ندرت سعی می کند که تمام مطالب خود را فقط در یک یا دو جلسه خلاصه کند. اگر شما می خواهید به یک دانش آموز موفق تبدیل شوید، شما باید یاد بگیرید که در مطالعه خود ثابت و بدون تغییر باشید و دوره های منظم و در عین حال کوتاه مدت را نیز برای مطالعه خود داشته باشد.

عادت دوم
برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید

دانش آموزان موفق در طول هفته برای مطالعه خود برنامه ریزی می کنند و به برنامه مطالعه خود پایبند هستند. دانش آموزانی که به طور پراکنده و نامنظم مطالعه می کنند، به طور معمول سطح یادگیری پایین تری نسبت به دانش آموزانی که برای مطالعه خود برنامه ریزی می کنند، دارند. حتی اگر شما سخت درگیر تحصیلات خود باشید، ساختن یک برنامه هفتگی که بر اساس دوره های زمانی که در طول هفته برنامه ریزی شده باشد، به شما این امکان را می دهد که با ایجاد کردن یکسری عادت در مدت طولانی، باعث پیشرفت تحصیلی خود شوید.

عادت سوم
در یک زمان مشخص مطالعه کنید

بسیار مهم است که شما یک روال مطالعه مداوم ایجاد کنید. زمانی که شما در روز و هفته در یک زمان مشخص مطالعه کنید، درس خواندن تبدیل به یک بخش منظم در زندگی شما می شود. شما از نظر ذهنی و عاطفی برای جلسه مطالعاتی خود آمادگی بیشتری خواهید داشت، و هر جلسه مطالعه برای شما تاثیر بیشتری دارد. اگر شما مجبور شدید برنامه مطالعاتی خود را به خاطر اتفاق های غیر قابل پیشبینی تغییر دهید، مشکلی نیست. ولی هرچه سریعتر بعد از بر طرف شدن آن اتفاق به روال منظم مطالعاتی خود بازگردید.

عادت چهارم
برای داشتن مطالعه موثر هدف تعیین کنید

چهارمین عادت مطالعه موثر در این مورد است که مطالعه بدون داشتن مسیر و هدف تاثیری ندارد. شما باید دقیقا بدانید که در هر یک از جلسه های مطالعه خود چه مواردی را می خواهید انجام دهید. قبل از شروع مطالعه، برای خود یک هدف تعیین کنید. هدف شما باید در راستای هدف اصلی مطالعه شما باشد.

عادت پنجم
جلسه مطالعه خود را پشت گوش نیندازید

خیلی عادی و راحت است که به خاطر عدم علاقه به موضوع، انجام دادن وظایف دیگر و یا این که مطالعه وظیفه بسیار دشواری است، جلسه مطالعه خود را به تعویق بیاندازید. دانش آموزان موفق هیچ وقت جلسه مطالعه خود را پشت گوش نمی اندازند. اگر شما زمان مطالعه خود را به تعوییق بیاندازید، تاثیر گذاری مطالعه شما بسیار کم می شود و شما به وظایفی که باید آن ها را به موقع انجام دهید نخواهید رسید. به تعویق انداختن باعث می شود شما برای تکمیل دیگر وظایف خود عجله کنید و عجله کردن اولین دلیل برای شروع اشتباهات است.

عادت ششم
با سخت ترین موضوعات شروع کنید

از آن جایی که دشوار ترین موضوعات به بیشترین تلاش و انرزی ذهنی شما نیاز دارند، شما باید دشوار ترین موضوعات را در اولویت قرار دهید. هنگامی که موضوعات دشوار را به درستی به اتمام رساندید، انجام دادن بقیه موضوعات بسیار آسان تر می شود. باور داشته باشید یا نه، شروع مطالعه با موضوعات سخت و دشوار، کمک بسیار زیادی به بهبود مطالعه موثر شما خواهد کرد.

عادت هفتم
قبل از شروع مطالعه، یادداشت های خود را بررسی کنید

سر کلاس درس به خوبی یادداشت برداری کنید. قبل از شروع هر جلسه مطالعه، و قبل از این که وظایف خاص خودتان را شروع کنید، یادداشت های خود را به طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که چگونه می توانید وظایفتان را به درستی انجام دهید. مرور یادداشت ها قبل از هر جلسه مطالعه به شما کمک می کند تا مطالب مهم و با ارزشی که در طول روز آموختید را به یاد آورید و مطمئن شوید که مطالعه شما هدفمند و موثر خواهد بود.

عادت هشتم
مطمئن شوید هنگام مطالعه حواستان پرت نمی شود

هر فردی دچار حواس پرتی می شود. ممکن است با تلویزیون، شاید صحبت با افراد خانواده یا حتی مکانی کاملا بی صدا. برخی افراد هم هستند که با صدای پس زمینه خیلی کم می توانند مطالعه کنند. زمانی که شما در هنگام مطالعه دچار حواس پرتی می شوید اول از همه از مسیر مطالعه خود خارج می شوید و سپس تمرکز خود را از دست می دهید. هر دو این موارد باعث می شود که مطالعه شما بی اثر شود. قبل از شروع درس خواندن اول مکانی خاص برای مطالعه خود مشخص کنید.مکان مطالعه باید به دور از هرگونه حواس پرتی باشد. برای بعضی افراد کتابخانه ها و برای برخی دیگر فضایی با صدا های کم پس زمینه می تواند مناسب باشد.

عادت نهم
استفاده از گروه های مطالعاتی تاثیرگذار

حتما تاکنون این عبارت را شنیده اید که دو مغز بهتر از یک مغز است. زمانی معنی کامل این عبارت را متوجه می شوید که در مورد مطالعه بیان می شود. امکاناتی که کار کردن در گروه های مطالعاتی به شما می دهد عبارتند از:

  • می توانید از دیگر دانش آموزان هنگامی که در فهم یک موضوع به مشکل خورده اید، کمک بگیرید.
  • وظایفتان را سریع تر انجام می دهید.
  • آموزش به دیگران

تاثیرگذارترین روش درهرم یادگیری آموزش به دیگران می باشد. شما بدین وسیله به دانش آموزان دیگر و خودتان کمک می کنید تا اهمیت واقعی مطالب را بهتر درک کنید. با این حال اگر گروه های مطالعاتی استاندارد نباشند، می توانند بسیار نا کار آمد باشند.

عادت دهم
مرور یادداشت ها، وظایف مدرسه و تکالیف در پایان هفته

دهمین و آخرین عادت موثر مطالعه می گوید دانش آموزی موفق است که تمامی مطالبی را که در طول هفته آموخته است را در پایان هفته مرور کند. زیرا مطالب گفته شده هفته قبل را بهتر و بیشتر درک می کنند و این عادت باعث می شود دانش آموزان به خوبی آماده یادگیری مطالب جدید در هفته آینده باشند.

ما اطمینان داریم، اگر ۱۰ عادت مطالعه موثر را که در این مقاله گفته شد بکار گیرید، شما می توانید شاهد پیشرفت چشمگیری در موفقیت تحصیلی خود

باشید.

 

 

 

منبع
:Education Corner

 


مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۰۲۱۶۶۴۰۹۶۴۰
۰۹۱۲۷۵۲۳۸۸۹
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی