انتشارات گیلنا و استرس کنکوریها (۲)

در ادامه ی مهارتهای کنترل استرس چند تکنیک را اموزش خواهید دید.

سه تکنیک برای کنترل افکار اضطراب زا

هرکسی در یک زمان، میتواند تنها بریک موضوع خاص متمرکز شود. براسا این ویژگی، موقعی که ذهن ما درگیر یک فکر پریشان کننده و اضطراب زاست، میتوانیم توجه خود را به یک فکر خوشایند خنثی معطوف و آن را جایگزین فکر اضطراب زا کنیم. برای این کار میتوانیم از سه تکنیک معجزه آسای زیر استفاده کنیم:

الف-تکنیک فعالیت بدنی

موقعی که در موقعیت استرس آور قرار داریم، بهتر است خود را مشغول به کاری کنیم. مثلا در جلسه ی آزمون، برای رهایی از افکار منفی، کرت شناسایی خود را بردارید و با کمک گیره یا سنجاق، آن را طوری به سینه و لباس خود نصب کنید که کارت به حالت کج نباشد، خود را مشغول این کار کنید و چندین بار گیره را باز کنید.یا در منزل میتوانید به مرتب کردن اتاق خود یا شستن اتومبیل بپردازید یا ورزش کنید.

ب-تغییر جهت ذهن

در یک جو پراطراب،بهتر است برای ذهن مان خوراک فکری دیگری تهیه و ان را مشغول کنیم.مثلا در جلسه ی ازمون به جای افکار نگران کننده و تنش زا، شروع به شمارش افراد حاضر در جلسه کنید. تعداد مراقبین را بشمارید یا به رنگ لباس حاضران توجه کنید و انواع رنگ ها را شمارش کنی. البته تغییر جهت تمرکز ذهنی،هنگامی که اضطراب شدید باشد، سخت است. در این مواقع روش فعالیت بدنی بهتر جواب میدهد.

ج-درگیری فکری

هنگامی که فشار و اشفتگی شما کم باشد، میتوانید از این روش استفاده کنید. در این روش لازم است فرد، افکار اضطراب زا را شناسایی کرده باشد. محتوای یک فکر نگران کننده را بررسی تجزیه و تحلیل کنید و با آن به طور منطقی برخورد کنید و افکار جانشین برای آن پیدا کنید. مثلا در برخورد با این فکر منفی که دوستم دیر کرده ! حتما تصادف کرده است. این فکر را جایگزین کنید که دوستم دیر کرده است شاید در ترافیک گیر کرده باشد یا شاید قرار ملاقاتش را فراموش کرده است.


مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

دسته‌ها: اخباراسلایدشومقالات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی