انتشارات گیلنا و استرس کنکوریها (۱)

متاسفانه رفتار برخی از اولیا و سایر اعضای خانواده به اضطراب دامن میزند، انتظارات و توقعات بیش از حد انها وقتی که اصرار دارند فرزندشان در دانشگاه یا شهر خاصی قبول شود و رتبه ی ۱ یا ۲ رقمی بدست اورد. انها نمیدانند با این توقعات چه نگرانی و بار روانی وحشتناکی را به فرزند خود القا میکنند. یا وقتی فرزندشان را با سایر افراد موفق در کنکور مقایسه میکنند نمیدانند چه بر سر فرزند خود می آورند.

 

مداخلات،تذکرات،تهدیدات،فشارها و سهت گیری های نابجا ، قرنطینه کردن و محروم کردن بچه ها از زندگی طبیعی به بهانه ی کنکور یا رشوه دادن به انان برای درس خواندن، یا رفتار اولیایی که ارزوهای از دست رفته ی خود را در فرزنشان جستوجو میکنند، دخالت های فامیل و دوستان ، اظهار نظر های اطرافیان و از همه مهمتر نگرانی و اضطراب خود اولیا، باعث استرس و اضطراب بچه ها میشود.

 

یک سال به انتظار نشستن داوطلب و در بیم و امید به سر بردن، اکثر انها را نگران سرنوشت این همه زحمت ، تلاش و هزینه میکند متاسفانه عامل جدیدی هم به عوامل اضطراب زا اضافه شده است و انهم بار هزینه هایی است که خانواده برای گرفتن دبیر، کلاس، شهریه ی مدرسه و … تحمل میکنند که فشار زیادی به کنکوریها وارد میکند. بسیاری از انها نگران پاسخگویی به پدر و مادرشان هستند.

 

شرایط سنی کنکوریها که اکثرا ۱۶ تا ۱۸ ساله هستند، در مواجهه با این همه فشار مناسب نیست. قرار گرفتن یک جوان به این سن و سال در کانون توجه خانواده، فامیل، دوستان ، مدرسه و معلمان، فشار غیرقابل تصوری براو وارد میکند.

 

از طرفی بمباران تبلیغاتی ۲۴ ساعته ی موسسات از طریق روزنامه و تلویزیون ، همگی باعث ایجاد شتاب، عجله ی کاذب و اضطراب در داوطلبان میشود. در گروهی دیگر از داوطلبان رفتن از دبیرستان به پیش دانشگاهی و عدم اشناییی انها به جو حاکم بر مدرسه و محیط جدید باعث میشود که این گروه در مواجهه با برخوردها و گفته های ناپخته افراد دچار مشکل شوند.

 

چگونه از بروز مشکل پیشگیری کنیم؟

برای ایجاد مصونیت دربرابر استرس و جلوگیری از بروز اضطراب های مشکل زا، باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید برای خودتان برنامه داشته باشید پس :

 

۱-برای خود هدف های واقع بینانه تعیین کنید. اگر این اهداف بیش از حد توان شما باشد ، تلاش شما برای رسیدن به انها شکست میخورد. همین شکستهای پی درپی منجر به ایجاد حس ناتوانی و اضطراب میشود.

 

۲-برنامه ریزی کنید و بدون حساب و کتاب درس نخوانید. به موقع به تدریج خود را برای امتحانات اماده کنید، نوسانی درس نخوانید. مطالعه ی دیرهنگام، ناقص یافشرده و شب امتحانی اطمینانی در شما ایجاد نمیکند و همین مسئله عامل ایجاد نگرانی و اضطراب استو منشا بسیاری از اضطراب ها در نزد دانش اموزان و داوطلبان ، همین عدم برنامه ریزی یا برنامه ریزی نامطلوب است اگر میخواهید دچار استرس نشوید ، صحیح برنامه ریزی کنید.

 

۳-روزانه دو یا سه با تمرین ((تن ارامی)) کنید . این کار بیش از ۱۵ دقیقه وقت شما را نمیگیرد ولی شما را قادر میسازد که در هنگام مواجهه با اضطراب شدید در جلسات ازمون، بتوانید به راحتی انرا به کار گیرید و همچنین با تنش های روزانه مقالبه کنید.

 

۴-همواره روزش کنید. هنگام نگرانی و اضطراب ، ادرنالین خون افزایش می یابد. فعالیت های بدنی مقدار انرا به شدت کاهش میدهد و ترکیب شیمیایی خون را بهبود میخشد. به همی سبب ورزش و هر نوع فعالیت بدنی، موثرترین روش پیشگیری و مقابله با اضطراب است .

 

مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

دسته‌ها: اخباراسلایدشومقالات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی