شروع دوباره برای کنکور با انتشارات گیلنا

یکی از متداول ترین سوالاتی که دانش آموزان در انتهای کارگاه ها و همایش ها می پرسند، این است که اگر از الان برای کنکور شروع کنم می توانم موفق شوم؟ این سوال معمولا در اوایل تیرماه که برای کنکور شروع به درس خواندن کرده اند، پرسیده می شود. می گویند: نمرات امتحانات نهایی ام خوب نشده، آیا شانس موفقیت دارم؟ به آنها توضیح می دهم و بحث تمام می شود.

سه ماه بعد دوباره می گویند: نتوانستم از تابستان هم استفاده کنم. آیا می شود از الان برای کنکور شروع کنم؟ به آنها می گویم باید جدی تر درس بخوانید. برنامه تان را فشرده تر کنید و یکسری نکات خاص تری را در برنامه اجرا کنید تا در نهایت به هدفی که دلتان می خواهد برسید و تابستان را جبران کنید.

سه ماه دیگر می گذرد و به امتحانات ترم اول می رسیم. دوباره می گویند: شش ماه گذشت و درس نخواندم. اگر از الان شروع کنم فایده ای هم دارد؟ دیگر دارم از درس خواندن نا امید می شوم. می خواهم بگذارم برای سال بعد. به آنها می گویم شاید یکسری از رتبه ها را از دست داده باشید اما هنوز هم شانس موفقیت هست. کسی مثل نگار رحمانی توانست در دو کنکور، رتبه ۱ شود. هم در کنکور تجربی و هم در کنکور زبان. او هم از بهمن ماه شروع کرده بود. نمی گویم رتبه یک بیاورید اما رتبه سه رقمی اصلا چیز عجیبی نیست. اگر به طور جدی شروع کنید و استراتژی برنامه را عوض کنید و یکسری آموزش های دیگر هم ببینید، می توانید یک نتیجه نسبتا خوب بدست بیاورید. پس نا امید نشوید و برای سال بعد پشت کنکور نمانید. دوباره قانع می شوند و می روند درس خواندنشان را شروع می کنند.

یک ماه بعد، نزدیک به عید، دوباره می گویند: ایشالا برای سال بعد! دوباره می گویم: درست است زمان را از دست دادید اما از الانتان استفاده کنید. حتی اگر می خواهید کنکور را برای سال بدهید، حیف است که این سه ماه را از دست بدهید. البته این را هم می گویم که اگر از الان برای کنکور شروع کنید و این سه ماه را جدی بخوانید رتبه زیر ۲۰۰ بدست نمی آورید. اما باز هم می شود یک رتبه نسبتا خوب آورد. رتبه ای که شاید شانس قبولی در پزشکی هم داشته باشید. نه پزشکی دانشگاه تهران یا شهید بهشتی! اما می توانید پزشکی جای دیگری قبول شوید. پس بنابراین شانس خودتان را امتحان کنید و از این سه ماه استفاده کنید. حتی اگر برای سال بعد می خواهید دوباره کنکور دهید.

باز هم می گذرد و به شب کنکور می رسیم و همان کسانی که دائما دنبال این سوال بودند که اگر از الان برای کنکور شروع کنم می توانم موفق شوم، آیا وقت هست، و دنبال دلگرمی و تایید گرفتن بودند، می گویند: آقای مطلبی خیلی استرس داریم! چیزی بگویید تا آرام شویم!

یعنی تا به اینجا فقط دنبال تایید گرفتن بودند. معمولا دلایل این تایید طلبی ما و اینکه دائما دنبال این می گردند که آیا وقت هست، می تواند اینها باشد:

ترس از شروع کردن دارید. می ترسید شروع کنید. نمی دانید چه اتفاقی قرار است بیافتد. ذهن از ناشناخه ها می ترسد. می گوید تا الان که شروع نکردی بگذار بعدا شروع کن. بگذار از شنبه. از اول ماه. چرا می خواهید زمان را رند کنید؟ یک ماه را از دست دادید و می خواهید یک ماه و نیم دیگر را هم از دست بدهید؟
فکر می کنند درس ها حجم زیادی ندارند و سریع تمام می شوند.
دنبال توجیهی برای شکست می گردند. می گویند درس نخوان که اگر شکست خوردی بگویی من تلاش نکردم اگر می خواندم قبول می شدم. یعنی دنبال یک دلیلی می گردند که اگر بعدا شکست خوردند دستشان پر باشد و بگویند من نخواندم. اگر می خواندم قبول می شدم!
به دنبال حاشیه های کنکور هستند. دائما در اینترنت به دنبال تخمین رتبه و اینکه کجا می توانند قبول شوند، می گردند. مثلا آخرین نفری که در رشته پزشکی دانشگاه زاهدان قبول شد، چه رتبه ای آورده. چه درصدهایی زده! اینها را سرچ می کنند آنوقت به جای اینکه شروع به درس خواندن کنند می گویند: خب پس آن رتبه را دو ماهه می شود به دست آورد!

مهم نیست الان چه موقع از سال است. مهم این است آیا می خواهید شروع کنید یا نه؟ اگر به فکر پشت کنکور ماندن هستید، این زمانی که تا کنکور مانده را، استفاده کنید. اگر از الان برای کنکور شروع کنید می توانید رتبه نسبتا خوبی را بدست آورید. کسی که قدر ۴ ماه تا کنکور را نمی داند، حتمالا قدر ۱۲ ماه بعدی را نخواهد دانست! حتی کسی که قدر هزار تومان را نداند قدر ۱ میلیون تومان را هم نمی داند. بعد از کنکور دوست دارید چه حسی را داشته باشید؟ به این فکر کنید که چه اتفاقی می افتد اگر الان درس خواندنتان را شروع کنید؟

شاید سخت باشد و احساس کنید بعضی مطالب را متوجه نمی شوید و نمی فهمید. اما اینها نباید دلیلی برای شروع نکردنتان باشد.

هر زمان از سال که هستید، باید شروع کنید. دیکته ننوشته که غلط ندارد! شاید آینده برایتان مبهم باشد و برنامه دقیقی نداشته باشید اما بجای اینکه تردید کنید یک یا علی بگویید و شروع کنید.
داستان کاروان در بیابان

می گویند کاروانی شب به بیابانی رسید. رئیس کاروان به کاروانیانش گفت: از ریگ این بیابان جمع کنید. عده ای گفتند: برو بابا. در این بیابان ریگ جع کنیم! دیوانه ایم؟ عده ای هم گفتند شاید یک چیزی می دانسته که گفته ریگ جمع کنیم! و شروع می کنند به جمع کردن ریگ. صبح که می رسد می بینند آنها ریگ نبوده در و گوهر بوده!

هر دو گروه پشیمان بودند. چه آنهایی که ریگ جمع کرده بودند و چه آنهایی که جمع نکرده بودند. آنهایی که جمع کرده بودند می گفتند کاش بیشتر جمع می کردیم و آنهایی که جمع نکرده بودند دو دستی بر سر خود می زدند که چه فرصتی را از دست دادند.

می گویند یوم الحسرت و قیامت هم، این چنین است. هر چقدر کار خوب کرده باشید باز هم حسرت می خورید که چرا بیشتر نکردید. بعد از کنکور هم همین است. رتبه دو کنکو هم پشیمان است که چرا بیشتر نخوانده و رتبه یک نشده! مطمئن باشید بعد از کنکور همه پشیمان اند.

یکی از شاگردانم رتبه ۶۵۰ شد. بعد از اینکه نتایج آمد و انتخاب رشته اش را انجام داد، به او گفتم در کلاس مشاوره بیاید و برای بچه ها صحبت کند و از تجربیاتش بگوید. او برنامه ریزی اش را توضیح داد و نتیاجی که گرفته بود را گفت. از او پرسیدم: اگر به ۶ ماه قبل برگردی چه کارهایی انجام می دهی؟ حسرتت چیست؟

او گفت: به جای اینکه ۹۰% برنامه شما را اجرا کنم ۱۰۰% آن را انجام می دادم. تا بجای اینکه رتبه ام بشود ۶۵۰ رتبه ام ۲۰۰ می شد و دانشگاهم به رتبه بالاتری تغییر می کرد. کسی که رتبه سه رقمی کسب کرده و تقریبا راضی است باز هم می گوید ای کاش بهتر می شد و بیشتر درس می خواندم!!
جمع بندی

با هر امکانات، شرایط و زمانی که دارید، اگر از الان برای کنکور شروع کنید می توانید نتیجه بگیرید. خیلی خوب است اگر dvd تهیه کنید، اگر مشاور تحصیلی داشته باشید، اگر برنامه ریزی دقیق و حرفه ای و خاصی داشته باشید. اما اگر هیچ کدام از این ها را نداشتید بهتر است خودتان شروع کنید. لازم نیست همه چیز عالی باشد تا شروع کنید. شما شروع کنید، مطمئن باشید همه چیز عالی می شود.

مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی