انتخاب رشته در انتشارات گیلنا

صدها هزار راهیان دانشگاه پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند.
این مرحله هم حساس است و هم مهم. همچنین اقدام در این مرحله در معرض آسیبهایی است که بی تفاوتی و بی اطلاعی نسبت به آنها می تواند آینده و توانایی جوانان را تحت تاثیر منفی قرار دهد. همچنانکه مواجهه درست، سنجیده منطقی و مدبرانه با این مرحله می تواند نویدبخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آنها باشد.
انتخاب رشته تحصیلی “حساس” است. زیرا کوچکترین اشتباه، بی تدبیری، جو زدگی و برخورد و تصمیم گیری از سر احساس می تواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهدید و ناکامی سازد.
انتخاب رشته مرحله حساس است زیرا دخالتها و دیدگاه های بسیاری از اطرافیان بر تصمیم گیری فرد موثر واقع می شود و لذا هرگونه اقدام یا اجبار بی دلیل و حساب ناشده افراد پیرامونی می تواند داوطلبان ورود به دانشگاه را در انتخاب صحیح مسیر تحصیلی آینده خود با مشکل مواجه سازد.
این مرحله، “حساس” است زیرا در طی آن فرد داوطلب باید میزان “علاقه و توانایی” خود برای ورود در رشته های مختلف دانشگاه را به درستی و دقت بسنجد و تصمیمی منطبق بر واقعیات و متناسب با توانایی و علاقه خود بگیرد. در نظر داشتن علاقه صرف، بدون توجه به میزان توانایی و استعداد، می تواند فرد داوطلب را در انتخاب مسیر آینده تحصیلی و حتی کاری اش با مشکل مواجه سازد.
مرحله انتخاب رشته “حساس” است. زیرا فرد باید در انتخاب رشته خود رتبه و نمره تحصیلی اش را در نظر بگیرد و از تصمیم گیری در خلا بدون در نظر گرفتن واقعیات مربوط به استعداد و دانایی خود بپرهیزد.
این مرحله “حساس” است زیرا انبوهی از مراکز به طور فعال مشغولند و داوطلبان را به مشاوره و انتخاب رشته فرا می خوانند. مواجهه درست با این پدیده و بهره گیری از مشاوران مطلع، امین و مسلط می تواند جوانان را به درستی و امیدوار به آینده مطمئن رهنمون سازد.
مرحله انتخاب رشته، مهم است. زیرا ارتباط مستقیمی با آینده شغلی و کاری داوطلبان دارد و غالبا آینده شغلی افراد از این مسیر می گذرد.
دلیل دیگر “اهمیت” این مرحله به آن است که می تواند مکمل تلاشهای یک ساله داوطلبان باشد. این تلاشها اگر با حرکت سنجیده در این مرحله همراه نشود می تواند آن را دچار ناکامی سازد.
این حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته، اقتضا می کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه با حوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجارب و مشورت افراد امین و مطلع به عبور موفق از این مرحله بپردازند.
داوطلبان عزیز باید متوجه آسیبهایی که این مرحله ممکن است تصمیماتشان را تحت تاثیر و تهدید خود سازد نیز باشند.

اهم این آسیبها را می توان به قرار زیر برشمرد:

– فدا کردن دقت به پای سرعت
چه بسا داوطلبانی باشند که از سر ذوق و شوقی که نسبت به عبور از این مرحله مهم دارند دقت را فدای سرعت نمایند و بخواهند در سریعترین زمان فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحویل دهند. در صورت وقوع چنین پدیده ای احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت برای جبران اشتباه را نیز از دست بدهد. از این رو توصیه ما به عزیزان داوطلب آن است که دقت را فدای سرعت نکرده، از حداکثر فرصت خود برای انتخاب مطمئن رشته خود در محیطی آرام و پرحوصله استفاده نمایند.

– انتخاب رشته در شرایط احساسی:
انتخاب رشته در یک فضای احساسی و تحت تاثیر فشارهای روانی و یا ترغیبها و تشویقهای بدون پشتوانه و منطق افراد پیرامونی، هم می تواند این مرحله مهم تصمیم گیری را دچار آسیب و تهدید سازد. در چنین شرایطی، فرد رشته ای را که دوست دارد بی اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب می کند و نتیجه آن می شود که فرد مزبور در رشته انتخاب کرده اش نمی تواند وارد شود و از سوی دیگر فرصت ورود به رشته دیگری را که در حدود شرایط علمی اوست، نیز از دست می دهد.

– اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشته:
چه بسا فردی همه شرایط مربوط به انتخاب رشته را رعایت کند مثلا هم رتبه و نمره خود را در این تصمیم دخیل دارد و هم در فضایی واقعی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد اما در نتیجه عوامل مختلفی در تکمیل فرم انتخاب رشته دچار اشکال و اشتباه شود و کد رشته ای دیگر را نوشته بی اختیار به رشته ای که چه بسا نسبت به آن علاقه ای هم ندارد وارد شود. راه غلبه بر این آسیب آن است که فرد چند بار هم که شده فرم انتخاب رشته را مرور و از صحت گزینه های انتخابی و علامت زده اطمینان حاصل نماید. بهتر است برای این منظور داوطلبان عزیز از فرم انتخاب رشته کپی تهیه کرده، ابتدا انتخابهای خود را بر روی آن اعمال نمایند. در نهایت وقتی تصمیمشان نهایی شد آن را به فرم اصلی منتقل نمایند.
لحاظ نکردن شرایط ورود به یک رشته خاص: آسیب دیگر که می تواند در این مرحله داوطلبان را به خود متوجه سازد آن است که فرد، تحت تاثیر نام رشته ای خاص قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر از جمله توانایی های روحی، مالی و فرصت در اختیار خویش به انتخاب آن اقدام نماید. آگاه باشیم چه بسا به لحاظ استعداد توانایی آن را داشته باشیم که در رشته ای خاص وارد شویم اما از شرایط روحی، ذهنی و متناسب با مباحث و مشاغل آن رشته که در آینده ما را بر خود مشغول خواهد ساخت برخوردار نشویم. از این رو است که باید گفت بزرگی و پر طمطراق بودن نام یک رشته نباید ما را به تصمیمی نسنجیده وا دارد. دوستی را می شناسم که در رشته پزشکی قبول شد. اما از شرایط مالی- روحی مناسبی برای ورود به آن برخوردار نبود. عاقبت بعد از گذراندن ۳ ترم آن هم با هزار و یک اما و اگر ناچار به انصراف از آن شد و اکنون با صدها مشکل دیگر مواجه است. باید از این وقایع درس بگیریم تا ناچار از تکرار آن نشویم

 

مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی