آموزش روش مطالعه درس فیزیک از انتشارات گیلنا

فیزیک آنقدر هم که فکر میکنید سخت نیست ٬ به راحتی میتوانید در کنکورسراسری ۹۹ هرآنچه تست از فیزیک دارید بزنید ٬ فقط کافیست در همه ی بخش های فیزیک دقت را بیشتر چاشنی کار خود کنید، با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیحات مفصل تری در زمینه ی نحوه ی مطالعه ی درست درس فیزیک بپردازیم …

اگر فکر می‌کنید یادگیری فیزیک سخت و دشوار است، دیدتان را نسبت به آن تغییر دهید. اگر به فیزیک علاقه‌مند شوید حتی در اوقات فراغت نیز به سراغ آن می‌روید. به فیزیک به عنوان یک درس نگاه نکنید. هرگز به فکر حفظ کردن مطالب و فرمول‌های فیزیک نباشید. حتی اکثر کسانی که تا کنون فیزیک نخوانده‌اند، می‌دانند که ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی چیست و جزء اطلاعات عمومی این افراد محسوب می‌شود. فیزیک به طور کامل راجع به طبیعت و پدیده‌های طبیعی بحث می‌کند، پس هرگز فیزیک را برای نمره نخوانید. مطالب فیزیک را به عنوان اطلاعات عمومی یاد بگیرید. فیزیک یاد بگیرید که اطلاعاتی راجع به طبیعت و اتفاقات روزمره‌ای که به سادگی از کنار آن می‌گذرید به دست آورید. وقتی با علاقه این مطالب را یاد بگیرید در ذهن شما خواهد ماند و حتی برای کسب نمره نیز موفق عمل می‌کنید.

سؤال بسیاری از شما این است که فرمول‌ها و مسائل فیزیک را چگونه یاد بگیرید.

هرگز به فکر حفظ کردن فرمول‌ها نباشید. آن‌ها را یاد بگیرید. یادگیری یعنی این‌که فرمول‌ها را در ذهنتان تثبیت کنید. برای تثبیت فرمول‌های فیزیک به ترتیب زیر عمل کنید.

۱- متن کتاب، درس‌نامه یا جزوه را ابتدا روزنامه‌وار بخوانید تا با موضوع و مفهوم کلی بحث آشنا شوید.

۲- وقتی یک درس‌نامه را روزنامه‌وار خواندید، سپس برگردید و مطالب را عمیق‌تر بخوانید، فرمول‌ها را روی کاغذ بنویسید و واحد‌های هر کمیتی را به طور دقیق بررسی کنید. سعی کنید برای هر فرمول بدانید که کمیتی که محاسبه می‌کنید با کدام کمیت‌ها رابطه‌ی مستقیم و با کدام‌یک رابطه‌ی عکس دارد.

۳- تا جایی که امکان دارد به جای حفظ کردن فرمول‌ها و نکات تستی، محاسبات خود را سریع کنید. تمام فرمول‌های تستی از یک فرمول مادر (اصلی) به دست می‌آیند. اگر به دنبال اثبات فرمول‌های تستی فیزیک بروید می‌دانید که فرمول‌های تستی از اعمال شرایط خاص- که مسئله بر اساس آن طراحی می‌شود- در فرمول اصلی و انجام محاسبات بر اساس پارامترها به دست می‌آیند. اگر محاسبات شما سریع باشد می‌توانید با استفاده از فرمول اصلی و داده‌های مسئله به راحتی به جواب برسید.

۴- پس از این‌که مبحثی را خواندید، بلافاصله به سراغ حل تمرین و تست بروید. نباید این تست‌ها و تمرین‌ها را برای سنجش یادگیری خود حل کنید، بلکه باید آن‌ها را برای تثبیت فرمول‌ها و موضوعات مطالعه‌شده در ذهنتان و آشنایی با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در طراحی مسائل استفاده کنید.

۵- تعداد تست‌ها و تمرین‌هایی که بلافاصله بعد از خواندن درس‌نامه حل می‌کنید نباید خیلی زیاد باشد. وقتی احساس کردید این فرمول برای‌تان شفاف شده به سراغ مبحث بعد بروید.

تمام این ۵ مرحله فقط برای آشنایی با مبحث و تثبیت آن در ذهن شماست. پس از آن باید به فکر کسب مهارت حل مسئله در آن مبحث باشید که بهترین و راحت‌ترین راه ممکن، حل تمرین‌ها و تست‌های متنوع برای سنجش یادگیری خود است.

مهندس احمد سلام مشاور برتر انتشارات گیلنا
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی