درس ریاضی برای اکثر کنکوری‌های رشته تجربی در کنکور سراسری یک مانع بزرگ محسوب میشه و اصولا خیلی کم تمایل دارن که این درس رو مطالعه کنن. توجه داشته باشید که درس ریاضی در کنکور سراسری برای عزیزان رشته تجربی ۳۰ تست و رشته ریاضی ۵۵ تست رو به خودش اختصاص میده. این در حالیه که اهمیت این درس برای داوطلب های هر دو گروه تجربی و ریاضی از اهمیت بالایی برخورداره.

در گروه تجربی، به علت ضعفی که اکثر داوطلب های این رشته در درس های محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک دارن، مطالعه و افزایش درصد درس ریاضی به ایجاد فاصله با سایر رقبا کمک خیلی زیادی میکنه و از طرفی در گروه ریاضی، این درس در کنار درس فیزیک از اهمیت بسایر بالایی برخوردار هستن و میتونیم ادعا کنیم که کسب نتیجه عالی و درصد ایده ال در این دو درس میتونه گام بلندی برای قبولی در مهندسی های تاپ برای این عزیزان باشه.

اشتباه رایج در بین کنکوری ها: شما برای اینکه در درسی مثل ریاضی که جزو دروس محسباتی کنکور سراسری محسوب میشه، نتیجه خوب و یا عالی به دست بیاری نیاز داری که در قدم اول مفهوم هر یک از مباحث این درس رو به بهترین نحو ممکن یاد بگیری. برای یادگیری هرچه بهتر این درس بهترین مکان، جایی نیست جزء کلاس درسی که دبیر مباحث رو در طول هفته تدریس میکنه. اغلب کنکوری‌ها متاسفانه اون زمانی که سر کلاس حاضر هستن رو به راحتی از دست میدن و اصلا به تدریس استاد توجهی نمیکنن و اغلب اعتقاد دارن که با مطالعه درسنامه کتاب هاب کمک آموزشی در منزل میتونن تست های مختلف رو در آزمون ها پاسخ بدن. این باور، باور اشتباهی هست، هیچ موقع درسنامه کتاب کمک آموزشی نمیتونه با تجربه اساتیدی که سال‌ها سابقه تدریس درس خاصی رو در مدسه و کلاس های آموزشی در موسسات مختلف دارن برابری کنه.

برای مطالعه درس ریاضی باید ۵ قدم اساسی رو محکم بردارید
قدم اول: پیش خوانی

سعی کنید که همیشه قبل از تدریس مبحثی توسط استاد، حتما از اون مطلب پیش زمینه هرچند کم به دست بیارید. برای اینکار میتونید قبل از شروع کلاس در حد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مطلبی که قرار است در اون روز تدریس بشه رو از روی کتاب درسی پیش خوانی کنید. پیش خوانی به شما کمک میکنه که مطالبی که تدریس میشه برای شما تازگی داشته باشه. مطمئنن بعد از تکرار این کار نتیجه‌اش رو در فهم هرچه بهتر مباحث حس میکنید.
قدم دوم: فهم درست و اصولی مفاهیم

برای این کار شما باید و باید توجه ویژه ای به کلاس درس داشته باشید. از زمانی که در کلاس درس حاضر میشید نهایت استفاده رو ببرید. حتما از این بعد هنگام تدریس استاد کاغذ و قلم داشته باشید و از نکاتی که در حین تدریس گفته میشه، یادداشت بردارید. این یادداشت ها بهترین ابزار برای مرور مباحث خواهد بود و به شما کمک زیادی میکنه. میتونید هر بار که تمایل داشتید مبحثی رو مطالعه کنید، اول این یادداشت ها رو در زمان کمی مرور کنید و بعد زمان بیشتری به تست زنی در ابعاد زیاد اختصاص بدید.

در کنار تدریس استاد میتونید از درسنامه کتاب کمک آموزشی که برای درس ریاضی دارید هم استفاده کنید و نکاتی رو به یادداشت هایی که از تدریس استادتون برداشته بودید، اضافه کنید. باز هم تاکید میکنم که درسنامه نمیتونه جای تدریس استاد رو برای شما بگیره و فقط نقش تکمیل کننده رو برای شما ایفا میکنه. از طرفی به این نکته هم توجه داشته باشید، که حضور فعال شما در کلاس درس باعث میشه زمانی که در منزل حضور دارید برای تست زنی بیشتر استفاده بشه.

سعی کنید هیچ نکته مبهمی برای شما در کلاس درس باقی نمونه و هر جایی که احساس کردید متوجه نشدید، درخواست کنید تا استاد با مثال‌های بیشتری برای شما توصیح بده.
قدم سوم: تست زنی (تست آموزشی)

بعد از اینکه مفهوم کلی یک مبحث رو در کلاس درس و با مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی خودتون به خوبی یا گرفتید، نوبت به تست زنی میرسه. هر مبحث در کنکور سراسری از جنبه های مختلف مورد پرسش قرار میگیره و شما برای اینکه در آزمون سراسری مشکلی نداشته باشید، باید با تیپ تست‌های مختلفی آشنا بشید. به همین جهت تاکید ما بر این هست که داوطلب باید در طول هفته تعداد قابل توجهی تست رو برای مباحث مختلف حل کنه. تست زنی آموزشی به شما این فرصت رو میده که زمان نسبتا خوبی برای پاسخ دادن و بررسی هر تست در منزل داشته باشید.
قدم چهارم: مرور

شما نمیتونید انتظار داشته باشید مبحثی مثل مشتق رو فقط با یکبار مطالعه و زدن ۲۰۰ تست به خوبی یاد بگیرید. برای اینکه یک مبحث برای همیشه در ذهن شما تثبیت بشه و بتونید همیشه تست هاش رو به درستی پاسخ بدید باید در دوره های زمانی نزدیک به هم برای مرور اون مبحث زمان اختصاص بدید. سعی کنید در برنامه درسیتون روزی یک ساعت رو برای مرور نکات و فرمول های مباحث مختلف درس ریاضی، زمان خالی داشته باشید.

زمان های مرده در طول روز، از بهترین زمان ها برای مرور سریع نکات و فرمول های درس هایی مثل ریاضی هستن. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تست زنی هم از بهترین روش های مرور محسوب میشه که میتونه بازدهی داشته باشه. فرض کنید که برای مبحثی مثل مشتق ۱۲ ساعت برای مطالعه و تست زنی زمان اختصاص دادید، از این به بعد برای مبحث مشتق میتونید هفته ۳ ساعت برای مرور در نظر بگیرید، به این شکل که ۴ شب ۴۵ دقیقه تست مشتق بزنید. این تست زنی باعث میشه نکات و فرمول های مشتق مدام برای شما مرور بشه و همیشه آمادگی داشته باشید.
قدم پنجم: تست آزمونی

تست زنی آزمونی این فرصت رو به شما میده که قبل از حضور در جلسه آزمون آزمایشی، میزان دانش خودتون از مباحثی که در بودجه بندی آزمون آزمایشی مورد پرسش قرار میگیره، مورد سنجش قرار بدید. برای تست زنی آزمونی درس ریاضی کافیه تعداد تست مشخصی رو در زمان معینی متناسب با تعداد تست هایی که انتخاب کردید، پاسخ بدید. تست زنی باعث میشه هم دقت و هم سرعت عمل شما در حین پاسخ گویی به سوالات درس ریاضی افزایش پیدا کنه و در جلسه آزمون آزمایشی نتیجه فوق العاده بهتری به دست بیارید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی