بعضی والدین کاهش عملکرد تحصیلی فرزند خود را به معنی ناتوانی وی در یادگیری مواد درسی می دانند بدون شک این تصوری نادر است . عوامل متعددی میتوان باعث کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ازسطحی رضایت ‌بخش به سطحی نامطلوب شود . ما در اینجا به شرح برخی از این موارد خواهیم پرداخت و راهکار های مفیدی جهت بهبود عملکرد تحصیلی فرزندان به شما والدین عزیز ارائه می‌دهیم.

سعی کنید خودش را بیشتر بشناسد:

اینکه فرد چه تصوری درباره خود، استعدادها، توانایی‎ها و کارآمدی خویش دارد، در تعیین هدف و میزان موفقیت و شکست او موثر است؛ بنابراین کمک به دانش‎آموزان در شناخت خود، استعدادها و توانایی‎هایش می‎تواند باعث بروز رفتارهای موثری در جهت هدف شود.

برنامه‎ریزی را جدی بگیرید:

یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‎آموزان، نداشتن برنامه و برنامه‎ریزی درست است. بدیهی است اگر دانش‎آموز درباره روش‎‌های برنامه‎ریزی و مطالعه آموزش ببیند و ساعات شبانه‎روز خود را براساس برنامه‎ای تنظیم کند که تمامی موضوع‎ها و فعالیت‎های زندگی روزمره در آن گنجانده شده، بهره بیشتری از زمان و فعالیت خود می‎برد. یکی از فواید برنامه‎ریزی، جلوگیری کردن از گذاشتن وقت زیاد برای یک فعالیت است زیرا همین کار به ظاهر ساده می‎تواند مانع از کمبود وقت برای انجام فعالیتی دیگر شود؛ ضمن آنکه فرد با برنامه‎ریزی هیچگاه دچار بلاتکلیفی و سردرگمی نخواهد شد. پس در صورت تمایل فرزندتان برای جبران عقب‎افتادگی تحصیلی، او را ترغیب کنید تا با کمک فکری مشاورش برنامه‎ریزی کند.

انتظاراتی معقول و منطقی داشته باشید:

مقابله موفقیت‎آمیز با شکست به معنی زندگی کردن با انتظارات معقول است. در اینجا حضور یک مشاور می‎تواند راهکار معقولی در کاهش انتظارات و توقعات غیرمنطقی از دانش‎آموز باشد.

پیگیری برنامه‌‎های دانش‎آموزتان باشید

بعد از تنظیم برنامه حتما بر آن دقیقا نظارت کنید و در برخی موارد پس از صحبت کردن با دانش‎آموز و نظرخواهی از مشاورش برای بهتر شدن برنامه او تغییراتی را در آن ایجاد کنید.

از مشاورش کمک بگیرید

مشاور با تشکیل جلسات خانوادگی به جست‎و‎جو، شناخت و بررسی عوامل مختلفی مانند نحوه رابطه والدین با دانش‎آموز و حل مشکلات خانوادگی‎ای که به نحوی در افت تحصیلی دانش‌‎آموز نقش دارد، می‎پردازد و می‎تواند در افزایش سازگاری عمومی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‎آموز مفید باشد و موجب افزایش عزت‎نفس، انگیزه و امید دانش‎آموزان و کاهش اضطراب آنها شود.

برقراری ارتباط با افراد موفق

استقبال از برقراری و استمرار ارتباط‌‎های خانوادگی با افراد موفق می‎تواند امکانی برای ایجاد انگیزه، بادگیری و کسب تجربه برای دانش‎آموز ما باشد.

ضعف آموزشی‎اش را برطرف کنید

برای رفع ضعف تحصیلی فرزندتان می‎توانید از کلاس‎های جبرانی مدرسه، کتاب‎های کمک‎آموزشی و لوح‎های فشرده کمک‎آموزشی یا معلم خصوصی در صورت امکان کمک بگیرید. همچنین فراهم کردن امکانی برای مطالعه به صورت گروهی و انتخاب هم‎درس خوب می‎تواند باعث بهبود وضعیت درسی دانش‎آموز شود.

در تعیین اهداف درست بکوشید

این حوادث و رویدادها نیستند که باعث بروز هیجانات و واکنش‎های فرد می‎شوند بلکه طرز تفکری که حاصل باورها، طرح‎وارها و نگرش اوست، بر شیوه پردازش اطلاعات توسط وی تاثیر گذاشته و سبب بروز رفتار‎های مختلف می‎شود؛ بنابراین به دانش‎آموز جهت تعیین هدف‎ها براساس واقعیت‎ها کمک کنید. افرادی که بر باور‎های غیرمنطقی در رابطه با خود و حوادث پافشاری می‎کنند، همیشه در زندگی‎شان با مشکلاتی مواجه هستند. افراد می‎توانند نسبت به ارزیابی‎های غیرمنطقی و نامعقول خود شناخت پیدا کرده و برای اصلاح آنها اقدام کنند. اصلاح ارزیابی‎های شناختی معیوب و رشد راهبردهای مقابله‎ای موثر با آن و مقابله با شکست، بیشتر متاثر از نحوه یادگیری و تفسیر ما از مهارت‎ها و توانایی‎های خودمان است. پس اگر بعد از صحبت کردن با دانش‌‎آموز و مشاور وی به این نتیجه رسیدید که هدفی که او تعیین کرده در اثر ارزیابی‎های غیر‎منطقی و نامعقول از خود بوده و نادرست است، به فرزندتان کمک کنید تا آن را اصلاح کند.

با موسسه کنکور آسان است به اوج یادگیری خواهید رسید و مهندس امیر مسعودی و استاد حسین احمدی و مهندس سلام مثل همیشه پشتیبان شما خواهند بود

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی رایگان و بهره مندی از

طرح ویژه نوروزی کنکور آسان است

با شماره های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی