مطمئنن برای شما هم در دوران تحصیلتون پیش اومده که شب‌های قبل از امتحان سراغ سوالات امتحانی سال‌های گذشته برید تا نسبت به سوالات و همینطور مباحثی که بیشتر مورد توجه دبیران بوده، آشنایی بیشتری پیدا کنید، این کار باعث میشه تا از سوالات احتمالی که امکان طرح شدنشون وجود داشته، آشنایی بیشتری پیدا کنید. تست‌زنی در سال کنکور هم از این قاعده مستثنی نیست. شما به عنوان یک داوطلب حرفه ای کنکور سراسری باید بدونی که در هر مبحث امکان طرح شدن چه تیپ تست هایی وجود داره و حتما برای هر کدوم از تیپ تست ها، سوالات زیادی رو در طول سال بررسی کنید . این موارد علاوه بر آموزش و یادگیری، به کاهش استرس و اضطراب تون هم کمک میکنه، چرا که شما از امتحان و آزمونی که قرار است در اون شرکت کنید اطلاعات بیشتری به دست میارید.

تصور اشتباهی که برخی از کنکوری‌ها دارن این هست که تست زنی رو جدای از مطالعه میدونن، این در حالی است که تست زنی از مهم ترین مراحل مطالعه محسوب میشه و اگر این حلقه از مطالعه به درستی تکمیل نشه، بدون شک با مشکل مواجه خواهید شد. همون طور که اشاره کردیم تست زنی، مثل حل مثال و تمرین جزئی مهم از یادگیری است و نمیتونید اون رو به بعد از عید موکول کنید. لازم به یادآوری است که فرصت بعد از عید، ویژه دوره، مرور و تکمیل مطالعه درس‌هاست و توان یادگیری افراد به اندازه قبل از عید نخواهد بود و تصور اینکه شما بتونید تمام فعالیت‌های یادگیری از تست‌ها رو به بعد از عید محول کنید، تصور اشتباهی است که قابلیت اجرا نداره.

اما به دلیل محدودیت وقت برای پاسخ دهی به هر سوال تستی (ریاضی ۹۰ ثانیه- شیمی ۶۰- فیزیک ۷۵- زیست شناسی ۴۲- ادبیات ۴۳- معارف ۴۱- زبان ۴۸) و با توجه به مفهومی بودن سوالات ، باید سرعت عمل مناسبی برای هر درس داشته باشید.
به دلیل اهمیت بالایی که تست زنی در موفقیت شما در سال کنکور داره و همینطور این موضوع که اکثر کنکوری های حتی با توجه به کیفیت مطالعاتی بالایی که دارن، اما همیشه در تست زنی با مشکل رو به رو میشن، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله انواع و اقسام روش ها و مدل‌ها تست زنی رو برای شما دقیق توضیح دهیم.

مدل های مختلف تست زنی

تست زنی از نوع آموزشی یا تمرینی
تست زنی از نوع آزمونی
تست زنی از نوع جمع بندی

تست زنی آموزشی

به جرات میتونیم بگیم که تست زنی آموزشی از مهم ترین کار هایی است که یک کنکوری موفق باید بارها و بارها در سال منتهی به کنکور سراسری اون رو انجام بده. شما به طور طبیعی بعد از مطالعه هر درس و هر مبحثی، به خصوص مباحث محاسباتی نیاز دارید که تعداد زیادی تست رو پیرامون اون مبحث خاص بررسی کنید. هدف از تست زنی آموزشی، یادگیری اصولی و حرفه‌ای مباحث مختلف کنکور سراسری است.

نکات و توصیه های مهم:

در حل تست‌های آموزشی نیاز به گرفتن وقت و درصد نیست. صرفاً این نوع از تست زنی برای یادگیری هرچه بهتر مفاهیم درسی کاربرد داره. بنابراین هدف شما از تست زنی آموزشی، درگیر شدن با تست های مختلف است، برای اینکه این کار به شما کمک میکنه که درک درستی از هدف طراح اون تست به دست بیارید.

تست های کنکور های گذشته میتونه بهترین منبع شما برای تست زنی آموزشی باشه. بنابراین باید در این مرحله از یادگیری، از تست‌های کنکور سراسری سال‌های گذشته استفاده کنید و بعد از اینکه تست های کنکورهای سراسری رو به خوبی و به طور کامل بررسی کردید، میتونید سراغ تست های تالیفی استاندارد برید.

این نکته رو همیشه مدنظر داشته باشید که بعد از پاسخ دادن و حل تست های آموزشی، حتما و حتما جواب و راه حل خودتون رو با پاسخ نامه کتاب کمک آموزشی تون چک کنید. این کار میتونه بهتون کمک کنه تا با روش هایی که شما رو در رسیدن هر چه سریع تر به جواب تست‌ها یاری میکنه، آشنا بشید.

در دروس اختصاصی با شروع مطالعه ‌ی هر مبحث جدید باید مثال‌ها و تمرین‌های جزوه و کتاب درسی رو حتما بررسی کنید و پس از اون، تعدادی از مجموعه تست‌های همون فصل رو از کتاب کمک آموزشی پاسخ بدید؛ مثلاً اگر فصل مدنظر شما ۱۵۰ تا تست داره، ۳۰ تای اون رو در مرحله‌ی اول (برای تست‌های اولیه، پس از پاسخ به هر سؤال جواب خودتون رو با پاسخ‌نامه تطبیق دهید) بزنید و بقیه‌ی تست‌ها رو برای روزهای بعدی تقسیم کنید.

برای دروس عمومی، بهتره بین مطالعه و تست زنی کمی فاصله بیوفته تا تست زنی ارزش بیشتری برای شما داشته باشه، البته برای درس عربی و مبحث هایی مثل قرابت معنایی و آرایه های ادبی، توصیه میکنیم بلافاصله بعد از مطالعه درسنامه کتاب کمک آموزشی و همینطور بعد از تدریس دبیر، بلافاصله تست زنی آموزشی رو انجام بدید.

حتماً تست‌ها رو علامت‌‌گذاری کنید تا در دفعه‌های بعدی (تکرار تست‌ها) بدونید کدوم تست‌ها رو باید مجدداً پاسخ دهید.میتونید از علامت‌هایی مانند ” ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نکته‌دار و …” استفاده کنید..

نکته‌هایی که در حین تست زنی با اون ها رو به رو میشید رو در دفتر خلاصه‌نویسی یا نکته‌برداری خودتون بنویسید تا در زمان دوره کردن و یا شب قبل از امتحان به اون ها مراجعه کنید.
تست زنی آزمونی

در واقع تست آزمونی، همون مجموعه تست‌هایی است که دانش آموزان در خانه برای خودشون در قالب آزمون برگزار می کنند و به گونه‌ای، خودشون رو محک میزنند.
دراین مرحله شما باید وقت بگیرید و درصد پاسخگویی تون رو نیز به دست بیارید. این کار باعث میشه مهارت و یا عدم تسلط و اشکالات خودتون رو در هر مبحث مشخص کنید و برای رفع این مشکلات تلاش بیشتری انجام بدید.

نکات و توصیه های مهم تست ارزیابی:

برای تهیه‌ی تست‌های اولین آزمون تون میتونید از تست‌های نکته‌دار، اشتباه پاسخ داده شده و همینطور نزده‌های خودتون که در تست‌های آموزشی علامت‌دار کردید استفاده کنید، بهتره این تست ها رو چندین و چند بار مورد بررسی قرار بدید تا تمامی زوایای اون تست رو بررسی کرده باشید.

هنر آزمون دادن رو (شیوه‌، ترتیب و فن‌ آزمون دادن) در زمان برگزاری آزمون رعایت کنید.

بررسی تست‌های آزمونی قبل از شرکت در آزمون های آزمایشی میتونه نتیجه فوق العاده ای برای شما در پی داشته باشه. این کار باعث میشه که قبل از شرکت در آزمون آزمایشی بتونید فضای این آزمون رو برای خودتون تجسم کنید. برگزاری آزمون ارزیابی جزو برنامه‌ی هفتگی شماست پس باید جای مشخصی برای اون در برنامه ریزی تون داشته باشید.

پس از برگزاری آزمون ارزیابی، پاسخ‌های خودتون رو به‌طور کامل بررسی کنید و نکته‌های مهم رو حتما در برگه‌ی خلاصه‌نویسی یا دفتر نکته‌برداری به عنوان نکته‌ی آموزشی یادداشت کنید تا در فاصله‌های منظمی به طور مداوم خلاصه ها رو مرور کنید.

نیاز دارید که در بعضی از روز های هفته حداقل ۲ آزمون ارزیابی (بین ۲۰ تا ۲۵ تست) از مبحث‌های تدریس شده برگزار کنید تا از تسلط خودتون درباره مطالب مطمئن بشید. در این مورد میتونید بعد از بهره‌گیری از تست‌های علامت‌دار و تست‌های باقیمانده از کتاب‌های کمک آموزشی که برای آزمون‌های استاندارد طراحی شدن استفاده کنید.
تست برای جمع بندی

بعد از این که شما تمام موضوعات و مطالب رو به خوبی مطالعه کردید و با بررسی تست های آموزشی، یادگیری خودتون رو کامل کردید و همینطور پس از حل کردن تست های ارزیابی ، نقاط ضعف و قوتی که داشتید رو شناختید و تسلط خودتون نسبت به مباحث مختلف بیشتر شد، وقت اون رسیده که سراغ تست‌های جمع بندی برید. در این مرحله شما همراه با دوره‌ی مطالب خلاصه شده شروع به جمع بندی مباحث میکنید.
بهترین زمان برای تست‌های جمع بندی ، پایان تابستان ، پایان ترم اول (دی ماه) ، ایام نوروز و خرداد ماه است

نکات و توصیه های مهم:

قبل از بررسی تست‌های جمع‌بندی، به خلاصه‌ی خودتون درباره اون مبحث نگاهی بکنید.

در ابتدا تست‌هایی رو که علامت‌دار کرده‌اید (از تست‌های آموزشی و ارزیابی) رو کامل بررسی کنید و حتما زمان بگیرید و درصدگیری کنید.

چنان‌ چه تعداد تست‌های علامت‌دار کافی نبود، میتونید از کتاب آزمون‌های کمک آموزشی که دارید استفاده کنید. باید تست‌های جمع‌بندی تمام مبحث درنظرگرفته رو پوشش دهید.

حتما جواب تست‌های نکته‌دار و یا تست هایی که به اشتباه حل کردید رو بررسی کنید و نکته‌های مهم اون رو در کلاسور خلاصه‌نویسی که دارید، ثبت کنید.

دسته‌ها: مقالات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی